Waarschuwing n.a.v. Rechtelijke uitspraak: Kijk uit voor sites die van de auteurswet een verdienmodel hebben gemaakt. Neem geen teksten over, verwijs niet. Het kan je veel geld kosten.

De Amsterdamse rechtbank liet mij gisteren weten dat we maar liefst 2.700 euro kwijt zijn omdat we onrechtmatig 2 halve A4-tjes tekst hebben geplaatst op onze (liefdewerk-oud-papier-) site: www.AlleVrouwenNetwerken.nl.  Dat had ik niet verwacht. Dit is dus echt balen.

Daarom deze waarschuwing. Wees voorzichtig met teksten overnemen van sites. Voorkom dat je  je portemonnee moet trekken bij sites, die van het formeel schenden van de auteurswet hun businessmodel hebben gemaakt.

Wat is er gebeurd? Om voor vrouwen de beschikbare netwerken inzichtelijk te maken heb ik jaren geleden de site AlleVrouwenNetwerken.nl opgericht. Er staan geen advertenties op. Ik verdien er niets aan, het is puur bedoeld als dienstverlening vanuit mijn passie  voor professionele vrouwen en hun positie op de bedrijfsladder.
Ook heb ik op de site kort wat informatie gezet (een half A4tje) over  “Hoe maak je een LinkedIn profiel “(vertaald vanuit LinkedIn) en iets over “Personal Branding”.

Die info trof ik aan op de site van CarrièreTijgers, een site met veel advertenties.
De stukjes op mijn site verwezen met een link naar CarrièreTijgers. Ik dacht, daar zijn ze best blij mee. Want met veel bezoekers verdienen ze ook veel geld. Prima vond ik. Dat is hun beroep.

Echter, vorig jaar kreeg ik volkomen uit het niets een brief en een factuur van advocatenkantoor Banning. Of ik even ruim € 800,- wilde betalen voor die tekstjes. Want ik had ze onrechtmatig gebruikt, aldus de boze advocaat.
Ik direct de telefoon gepakt om de eigenaar/uitgever van CarrièreTijgers te spreken. En direct gemaild. Want waarom op deze manier en waarom direct een advocaat, er was toch geen schade dacht ik. In tegendeel. Ik dacht daar komen we vast uit omdat hij er ook belang bij heeft dat wij naar zijn site doorverwijzen.

Foutje. De directeur van CarrièreTijgers, René Pijlman, gaf niet thuis. Ik begrijp nu waarom.
Want het blijkt dat advocaat Banning een dagtaak heeft aan de facturen van René CarrièreTijger. René laat zijn secretaresse of een journalist teksten maken of  bewerken en zet die op zijn site.
En iedereen die daar maar iets van gebruikt………..die is het haasje. Kassa, extra omzet. Daar kan geen adverteerder tegen op. Zo heeft René blijkbaar uitgevonden.

Ik vond de handelswijze van René Pijlman uiterst bizar en de bedragen belachelijk.
Ik dacht, ze komen vast tot inkeer. Maar niet dus. Ik werd voor de rechter gedaagd. En de rechter kon juridisch blijkbaar niet anders dan mij veroordelen. Want ik had die tekstjes onrechtmatig gebruikt. Ik was stout geweest.

En zo is er in een nieuw businessmodel ontstaan. Gebaseerd op de auteurswet van 1912.
Je bent dus gewaarschuwd.