VS

De bankgiro loterij heeft een TVcommercial gemaakt om haar 600.000 gokkers voor cultuur te bedanken. En terecht. Via de Bankgiro loterij brengen ze jaarlijks meer dan 60 miljoen euro in het laatje van cultureel Nederland. En nu zie ik de marketing dames en heren al om de brainstormtafel zitten, hoe gaan we dit varkentje wassen, riepen ze.
“We gebruiken humor” werd vast aan tafel geroepen. We bedanken Nederland met een knipoog. Een beetje Koot en Bie weer terug,  dat is immers ook cultuur.

Deze week zag ik de commercial. Was echt lachen. Zie ik daar de oudere jongere Marc Klein Essink, vergezeld van een mastodont verkleed als Wiegel met brilletje en vlinderdas, weldoeners buik, in een te groot- slecht zittend-krijtstreep pak, met een, eveneens slecht zittende aardappel in de keel.

De belangrijke heren bedanken, steng in de camera kijkend, hun zo gewaardeerde gulle gevers namens al die belangrijke culturele instanties in Nederland. Ik lag onder tafel.

En….de commercial leidde tot heftige discussies aan onze eettafel. Ook altijd leuk.

Mijn zoon, student te Amsterdam, vond het “een belachelijk spot” en vond dit voor de beeldvorming van de culturele sector een historisch dieptepunt. “Ieder mens dat zichzelf ook maar een beetje van nu vindt, haakt accuut af. Geïnteresseerd in kunst of geschiedenis? Nou, niet bij deze twee masculiene fossielen.” riep hij zowaar  boos.
‘Lul niet zo’, riep de jongste van 15, “Je gaat nooit naar een museum, waar heb je het over?”
Kijk, riep mijn man- ook van de marketing- die spot heeft bespreekbaarheids-waarde, top toch.

En die kinderen? Ach, die begrijpen het gewoon niet. Ze hebben Koot en Bie niet meegemaakt.

 

Klik hier voor de spot.