Ik hoor het zo vaak, ook van klanten. “Ik ben er nu klaar voor”. Of nog veel vaker, “Ik ben er nog niet klaar voor”. En vaak is dat dan een excuus om geen actie te ondernemen. Om gewoon op de bank te blijven plakken en te wachten tot je er wel klaar voor bent.
Maar dat moment komt natuurlijk nooit.
Als ik dan vraag “Waar wacht je op? ” krijg ik meestal eerst een rotsmoes. En dan nog een. Totdat het tot de klant doordringt dat het uitstel is. En van uitstel….juist ja.

Meestal is het enige antwoord op de vraag “Waar wacht je nog op?”, “Op niets”.
Dan volgt de vraag: “Wat houd je tegen?”. En meestal is het ook niets wat ze tegen houdt. Behalve bijvoorbeeld angst, of onzekerheid. Er tegenop zien. Bang zijn dat het niet lukt. En dan is het veiliger om niks te doen en te roepen dat je er nog niet klaar voor bent.

Maar ja, dan gebeurt er niks. Dan kan je wachten tot je een ons weegt.
Dus mijn advies, wees nu een klaar met wachten tot je er klaar voor bent. Hup, aan de slag. En ja, dat is eng, spannend, lastig etc.
Uit je comfortzone stappen heet dat.
En daar is nooit iemand klaar voor. Iemand die uit haar comfortzone stapt is klaar met “ik ben er nog niet klaar voor”.

Net zoals ik trouwens. Ik kan die uitdrukking niet meer horen!