Janneke kwam een paar maanden geleden bij mij. Met alle verschijnselen van een beginnende burn-out. Ze was een week of twee terug van vakantie en ze was voor haar gevoel weer terug bij af. Ze had zo gehoopt dat drie weken ontspannen haar echt zouden helpen en dat ze er dan weer helemaal tegenaan kon.

Nou had ik haar al van te voren kunnen vertellen dat vakantie niet helpt bij een burn-out. Dat rust niet helpt. Het enige wat wel helpt, is anders werken, ander gedrag en andere gedachten. Dus niet meer lopen te pleasen, je grenzen stellen, nee-zeggen en stoppen met piekeren en perfectionisme, om maar eens wat te noemen. En doen wat je leuk vindt. Of tenminste doen wat je niet heel erg vervelend vindt om te doen. Maar als je werk hebt wat je met tegenzin doet, of als je een leidinggevende hebt die je wel kunt schieten, dan moet je maken dat wegkomt. Dan kun je nog zo lang vakantie nemen, zodra je weer terugkomt op het werk is het weer bal.

Bij Janneke zat het probleem in grenzen stellen, dat vond ze echt heel moeilijk. Gelukkig ging haar dat na een paar voice dialogue-sessies al veel beter af, en merkte ze dat de burn-outverschijnslenen langzaamaan verdwenen. Janneke kan nu echt met een goed gevoel op vakantie!

Schrijf je in voor SheNews. Kosteloos

Informatie, tips, nieuws en wetenswaardigheden voor professionele vrouwen.



Je bent succesvol aangemeld voor de SheNews!