Als je een weekje op vakantie bent, kom je soms tot verrassende ontdekkingen.
Ik las het boek van Ap Dijksterhuis, over de werking van ons onderbewuste en hoe ons onderbewuste keuzes maakt. En dat we dan achteraf onze keuze gaan rechtvaardigen.
En dat de enige manier om die keuzes te beïnvloeden priming is, of eindeloos veel goede voorbeelden geven.
Priming wil zeggen dat je het onderbewustzijn van een persoon beïnvloedt. En daarmee, als het even meezit zijn/haar gedrag.
Binnen de NLP kennen we dat bijvoorbeeld als de YES-set. Vraag mensen eerst 5 keer om een bevestiging. Bijvoorbeeld,
Ben je menselijk? Ja,
Kun je lezen? Ja.
Lees je dit blog? Ja.
Irriteert dit je al ? Ja.
Wil je eigenlijk nu stoppen met lezen? Ja.
Dan komt nu de hamvraag, wil je mijn volgende blog ook lezen? Wedden dat je nu weer ja zegt!

Priming is bijvoorbeeld ook dat je eerst een bepaalde mindset creëert door mensen woorden als langzaam, bejaard, sloom, suf laat lezen. Vervolgens neem je deze mensen een snelheidtest af. De mensen met woorden als langzaam doen het langzamer dan mensen die woorden kregen voorgeschoteld als snel, wendbaar, energiek, jong.

Als je dit nu weet moet het toch niet zo heel moeilijk zijn om directies en RVB-leden te bewegen vrouwen te benoemen op belangrijke posities. Bewust willen ze wel vrouwen aan boord, want ze kennen de onderzoeken dat gemengde teams beter scoren, maar hun onderbewuste laat ze vaak voor mannelijke  collega’s kiezen. Onderbewust komen er begrippen naar boven die vaak te maken hebben met mannelijke waarden vanuit hun spiegelbeeld. Kortom,  ze willen wel, maar hun onderbewuste werkt ze tegen. Dus moeten we ze een beetje helpen hun onderbewuste te sturen.

Dus hier komt de gouden tip voor vrouwen die hogerop willen:

Ga dan vervolgens voor een Yes set:
– Wilt u de beste kandidaat?
– Gaat kwaliteit voor sexe?
– Is dit een belangrijke posities
– Zijn de typische vrouwelijke kwaliteiten net zo belangrijk als de typisch mannelijke?
– En heeft de organisatie behoefte aan meer vrouwen?

En vervolgens houdt je een verhaal waarin woorden als empathie, flexibiliteit, teambuilding-kwaliteiten, perfectionisme, focus op algemeen belang regelmatig voorkomen.

En dan vervolgens stel je de vraag of ze je de beste kandidaat vinden en of je de baan hebt.
Wedden dat je de baan krijgt! Zo simpel is het!

En zo niet, dan moet je niet mij bellen maar Ap Dijksterhuis, want dan klopt de theorie niet!

Schrijf je in voor SheNews. Kosteloos

Informatie, tips, nieuws en wetenswaardigheden voor professionele vrouwen.



Je bent succesvol aangemeld voor de SheNews!