Een wonderlijk berichtje in Managament Online:

” Uit eerder onderzoek is bekend dat mensen in producten gezichten kunnen zien. Net zoals bij echte gezichten, kunnen mensen een product op basis van de ‘gezichtsuitdrukking’ vriendelijk of agressief vinden. Bij auto’s is dat onder meer afhankelijk van de vorm van de grill.
Nieuw onderzoek van Landwehr, McGill en Herrmann richt zich op de nog niet beantwoorde vraag welke vormen bepaalde emoties veroorzaken en op welke manier deze vormen de voorkeur voor een product beïnvloeden.”

Tja, en wat moet je daar nu mee, als leverancier van diensten?
Nou, in ons geval veel. Want kennelijk speelt het onderbewuste ook bij de aanschaf van produkten een grote rol.
En kun die lijn doortrekken naar bijvoorbeeld het aannemen of benoemen van personen op bepaalde posities. Want zou ook daar de standaard gezichtuitdrukking een bepalende factor zijn?

Als ik kijk naar de gezichtsuitdrukkingen op foto’s van de mensen die boardrooms bevolken zijn dat over het algemeen niet hele open, gedienstige en vriendelijke gezichten. Norsheid overheerst, soms zelfs een beetje bozigheid.
Zou het feit dat hun gezichtsuitdrukking zo is, naast natuurlijk de kwaliteiten die ze bezitten, te maken hebben met hun carriereverloop? Met andere woorden, omdat ze een norse kop hebben zijn ze zover gekomen?
Dat betekent dan slecht nieuws voor vrouwen. Want vrouwen hebben over het algemeen een wat vriendelijkere zachte gezichtsuitdrukking. Of ze zien er uit als ontevreden zuurpruimen, zeurkousen, dat kan ook! Maar ik zie zelden een vrouw met een norse kop.

Tja, dus wat nu te doen? Alle vrouwen met ambitie naar de plastisch chirurg sturen lijkt me ook zo wat.
We kunnen  benoemingscommissies bewust maken van het feit dat het onderbewuste zo werkt.
En we kunnen vrouwen wel afleren om alsmaar bij alles te glimlachen.

Dus dames, trek je meest norse kop als je succesvol wilt zijn. Beeld je in dat heel boos bent.
Ik begin vandaag met oefenen!

Schrijf je in voor SheNews. Kosteloos

Informatie, tips, nieuws en wetenswaardigheden voor professionele vrouwen.



Je bent succesvol aangemeld voor de SheNews!